Borta bra men hemma bäst

Så är det. Alltid skönt att få komma hem till sin egen säng och sova.

Vi har haft tre underbara dagar. Vi började med a tt åka förbi Åsa och Ella i Taberg.
Åsa är Emelies kusin och hon har blivit Mamma till Ella. Vi hade köpt en kanin i England till henne. Det blev ett kort stop denna gång men Emelie älskade Ella och jag tror att ibland gillade nog Ella Emelie också 🙂

160712_Kusiner_taberg
Emelie, Elle och Åsa

Sedan fortsatte färden ned mot Skåne och Skanör.
Nina har släkt där som vi besökte förra året och i år stannande vi kvar på ett vandrarhem för en natt. Även om vi blev försenade pga olycka på E6 så hann vi med att Emelie fick leka vid vattnet och vi åt tillsammans med hela familjen. Det blev en härlig kväll och nästa gång ska vi sova där två nätter så vi får en heldag tillsammans.

160712_Skanor
Emelie vid vattenbrynet på Skanörs strand

Färden fortsatte mot Helsingborg. Vi träffar en person som kände Nina pappa och Nina minns henne från sin barndom. Hon hade en skoaffär i Ödeshög. De har fått kontakt via Facebook och hon tycker det är trevligt med vår familj. Vi fick en lunch där och Emelie fick presenter. Ja den ungen är bortskämd. Det blev ett par trevliga timmar där också innan färden gick vidare.

Nu var det Göteborg och Liseberg som gällde.
Vi bodde på Hotel Rubinen och vi checkade in och gick direkt till Liseberg.
Det mycket folk och mulet först men efter några regnskurar så tunnade det ut och när vi gick hem framåt nio på kvällen var det inga långa köer.
Vi hann med att åka en del och Emelie verkar gilla fart. Det sista vi gjorde var att åka rabalder. Den bergodalbanan som barn under 110 kan åka. Hon bara skrattade och höll händerna över huvudet.

160713_prinsesspaint
En ansiktsmålning blev det också

Vi tillbringade en stund på takterrassen på hotellet när vi kom tillbaka för att varva ned. Härlig utsikt.

160713_utsikt
Sämre utsikt går att ha

Efter frukost gav vi oss av mot Västergötland, Lidköping och Kinnekulle. Där träffade vi Ninas halvbror Harald med dotter Ebba och barnbarn Klara. Emelie hade längtat efter Klarar och de sprang mot varandra och kramade om. 2 ensambarn som gillar sällskap.
Vi försöker att träffa de här människorna varje år. De är väldigt gästvänliga men i år kunde vi inte sova hos dem då vi träffades med kort varsel och de ska få andra gäster dagen efter.

160714_klara_emelie
Klara och Emelie fann varandra
Efter tips sov vi i Skövde och på toppen på skidbacken.
Vi hade en fantastisk utsikt och det ingick spa i hotellpriset. Emelie och Nina badade lite innan vi åt en grillbuffé.
Rummen var slitna och de skulle börja en renovering i höst som innebär en totalrenovering av rummen och en påbyggnad med en våning.
Maten var inte något att klaga på. Frukostbuffén var den bästa hittills vi varit med om.
För att få den utmärkelsen måste men bla ha nutella och croissant enligt Nina.
De här hade eget bakat bröd bla. Otroligt gott samt att ha utsikt över Skövde är inte så dumt.

160714_utsikt_billingehus

Nu gav vi oss hemåt men hann med att se en polkagristillverkning och få smaka på varm polkagris.

160715_polkagristillverkning

Några dagars flykt från verkligheten är inte så dumt.