Badsemester med saltstänk

Nu har vi kommit hem efter en 5 dagar lång resa med kompisar runt landets södra kust.

Vi började med att åka till Ronneby och Ronneby Brunnshotell. Vi hade köpt bad-biljetter för äventyrsbadet och vi badade hela eftermiddagen. Det var rutschkana med gummifarkoster som var gjorda för 2 och Emelie och jag åkte många gånger. Här vi med Lasse också som annars är badkruka men han åkte och badade med Emelie.

Emelie visade sig här att hon är tuff och vågade hoppa från 3 m. Det fick jag ingen bild på men jag fick ett hopp från 2m.

Efter en härlig kväll fick vi tidig frukosttid som gjorde att vi kom iväg redan kl 09 från hotellet. Det visade sig vara ett vinnande koncept under hela resan. Vi drog oss nedåt och hamnade i Simrishamn för lunch och vi kunde parkera utan problem. Vid vattnet hamnade vi på en restaurang med rökt fisk. Det var fantastiskt gott och vi hann med en promenad vid stranden innan vi behövde åka mot nästa mål som vi hade en tid för. När vi åkte iväg var det kö till parkeringen.

Nästa anhalt var Eklaholm sam man pga popularitet behövde ha anmält sig i förväg så att det inte blev så många samtidigt. Nina och jag var där tidigare i våras och vilken skillnad det var nu. Det var snyggt och prydligt och det hade gjort ett fikaområde vid det gamla olivträdet som nu också hade fått ett hus för att skydda mot vintern. Vi kom därifrån med lite saker och åkte vidare med sikte på att bada.

Vi hamnade i Abbekås. Ett litet men fantastiskt härligt bad och just idag var det vågor som vi kunde kasta oss i. Otroligt härligt ställe och vi hade tur att det inte var så många där just då.

Nästa anhalt blev Smygehuk, Sveriges sydligaste udde.
Vi bara gick ut en sväng på udden och njöt av utsikten. Inte heller här var det så mycket bilar och vi kunde snart ställa färden mot hotellet i Trelleborg.

Efter incheckning och mat på stan så var vi nog alla rätt trötta.

Nästa morgon kom vi iväg någon timme senare och gps:en ställde vi in på Skanör.
Vi siktade på att bada och vi fick låna parkeringsplats hos släktingar som vi inte sett på ett tag. Roligt att hälsa på dem alla och det fanns några barn i Emelies ålder vilket var hennes lycka. De badade och hade roligt. Vi hoppas de kan ses på nästa släktträff.

Som vanligt hade vi tur med trafiken och inga turistköer.
Vi åkte mot Halmstad där vi hade hotell i två nätter.
Vårat rum var lite av special där. Vi hade två rum och det rum som var Emelies var störst med två enkelsängar och en tresitssoffa och två fåtöljer med egen tv. Hon älskade sitt rum.

Däremot var toa/dusch lite av en special. Först en toalett med handfat men väggen som handfatet satt på kunde man vika mot toaletten så blev det en dusch. Det var samma blandare till handfatet och duschen. Mot ytterdörren fanns det ett draperi så dörren inte skulle bli blöt.

Det blev en shoppingrunda och lite sightseeing med tivoli och kultur. När vi skulle äta var det fullt nästan överallt. Vi hittade sedan ett ställe men det var varmt och natten blev inte bättre. Emelie fick den fläkt som fanns så hon kunde sova. Det fanns dock rum som hade en sämre läge och solen lös in hela em och kvällen.

Nästa dag siktade vi på Tylösand. Vi åkte tidigt och vi var där redan kl 10. Inga bekymmer med parkeringsplats. Långgrunt och härligt. Vi var där tills våra kroppar inte tålde mer. Emelie körde på med att stå på händerna i vattnet och att flyta.
När vi åkte därifrån var det kö efter vår parkering.

Eftermiddagen bjöd på stark värme så vi satte oss på ett önskat luchställe. Därefter gick några för att shoppa medan andra satt kvar.

På kvällen gick Nina, jag och Emelie till Västra stranden, en promenad på ca 20 minuter och badade. Härligt men fortfarande varmt. Vi avslutade kvällen med pizza i svala luften.

Sista dagen blev det frukost utan kö och sedan mek för mig och Lasse då skölden till bromsskivan hade rostat söder sina fästen. Bara ta bort och köra vidare.

Nu tog vi sikte mot Varberg och att bada. Det blev apelviken. Ett riktigt härligt ställe och det fanns mycket sportutrustning att hyra. Vi badade och som vanligt hade vi inga bekymmer med parkering. Däremot var det kö när vi åkte därifrån.
I Varberg åt vi lunch och gick en runda för att se lite av fästningen och kallbadshuset.

Så var det dags att åka hem.
Väl hemma så har vi vattnat växter och badat i poolen. Känns som om värmen är ok för att sova gott och drömma om vår härliga resa med våra vänner.